Zombierne invaderer Danmark
- et geografispil for grundskolens mellemtrin

Hvordan kan et spil om zombier fremme skolebørns læring om geografi?!

I et studieforløb med fokus på iværksætteri udviklede vi – en fro og broget studiegruppe – et delvist interaktivt, delvist fysisk brætspil, med det formål at styrke skoleelevers viden om geografi.

Selvom det går helt tilbage til min studietid, har jeg valgt at tage dette eksempel med i porteføljen, fordi det på bedste vis illustrerer, hvor kreativt research og brugerundersøgelser kan anvendes, og hvor solide resultater, de kan skabe.

Tanken var…

…at spillet primært skulle være så sjovt, at ungerne selv fandt det frem, og sekundært skulle være fuldt af geografisk viden. Derfor handlede spillet kort fortalt om zombier, der indtog Danmark for siden at flytte sig videre ud i verden.

Spillerne skulle selvfølgelig stoppe zombierne. Det kunne de kun gøre, ved at indsamle viden om de lokationer, som zombierne ville indtage – og bruge den viden til at bygge forhindringer.

Indsamling af viden – hvad virker

Ideen om spillet udsprang af en formodning om, at skoleelever generelt ved for lidt om geografi, så der var en god mængde research forbundet med at validere den tese.

Spillets indhold og sammensætning blev formet ud fra spørgeskemaer til 3. – 5.-klasseselever, individuelle interviews med elever samt fokusgrupper, hvor eleverne spillede vores egen, hjemmelavede fremstilling af spillet. Her kunne vi pejle os ind på, hvad der virkede og var sjovt. De fleste elever var til vores store fornøjelse ret vilde med spillet.

Fagligt samarbejde

Vi samarbejdede undervejs med Geografforbundet, som er geografilærernes brancheforening. De var meget begejstrede for ideen og havde gerne set spillet udkomme. Det havde vi desværre hverken tid eller økonomi til på tidspunktet, men med den feedback, vi modtag, er vi er ret sikre på, at spillet ville have været et hit.